Als lid van Ruimteschepper ben ik gevraagd een hoofdstuk te schrijven in een nog te publiceren boek. Het onderwerp van mijn hoofdstuk is Geo-informatie en Social Media. Hier mijn voorlopige bijdrage.
Inleiding
Op 3 mei 2008 ruimde Rainer Nölvak in één dag Estland op en ontdeed het van al het zwerfvuil. De kosten van deze schoonmaakoperatie waren een half miljoen euro. Als de overheid het had moeten doen, had het 3 jaar geduurd en 22,5 miljoen euro gekost. Hoe dit mogelijk was? Door slim gebruik te maken van social media en geo-informatie! Rainer Nölvak was één van de sleutelfiguren van de ‘Let’s Do It’ actie en wist met social media 50.000 mensen te mobiliseren. In de maanden voorafgaand aan de landelijke schoonmaakdag hadden deze vrijwilligers met hun mobiele telefoons de locatie van zwerfvuil in hun omgeving gemeld. Het verzamelen van alle locaties op Google Maps zorgde ervoor dat één van de meest efficiënte operaties uit de geschiedenis van de mensheid op touw kon worden gezet. Inmiddels is dit initiatief uitgegroeid tot een werelwijde organisatie. Op www.letsdoit.org kun je nu zien waar over de hele wereld zwerfvuil ligt.
De succesvolle schoonmaakbeurt van Estland is een mooi voorbeeld van de kracht van social media en de kracht van geo-informatie. Dit hoofdstuk laat nog meer voorbeelden zien van het combineren van social media met geo-informatie. Het heeft niet tot doel uitputtend te zijn, maar wil slechts uitnodigen tot gedachtevorming en verdere verkenning. Dat geo-informatie in heel veel gevallen de social media kan verrijken en andersom staat namelijk vast.
Visualiseren
De grote aantrekkingskracht van geo-informatie is natuurlijk de mogelijkheid tot visualiseren en het gebruik van kaarten. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
InMaps
Als ik in woorden had moeten beschrijven hoe mijn LinkeIn-netwerk er momenteel uitziet, dan was je als lezer snel verveeld geraakt. Nu hoop ik dat je de schoonheid ziet van mijn sociaal netwerk op LinkedIn.
Onder de indruk? Op de site inmaps.linkedinlabs.com kun je je eigen netwerk net zo mooi visualiseren.
Trendsmap
Twitter is momenteel een van de meest fascinerende vormen van social media. Wat je met een bericht van maximaal 140 tekens al niet kunt doen. Iets minder bekend is misschien dat Twitter de mogelijkheid biedt bij elk bericht een coördinaat mee te sturen. Dit is geo-informatie die een tweet verrijkt waardoor interessante toepassingen ontstaan. Op de site trendsmap.com kun je bijvoorbeeld zien wat de lokale trends zijn waarover getweet wordt.
Crowdsourcing
Het inschakelen van de massa voor het verkrijgen van geo-informatie is een steeds meer gebruikte toepassing van de combinatie van social media met locatiegebonden gegevens.
OpenStreetMap
Geo-informatie verrijkt social media. Dat verrijking ook andersom kan werken bewijst OpenStreetMap. Door het inschakelen van de ‘crowd’ kun je geo-informatie verrijken. De kaart van Open Street Map is ontstaan door mensen ontbrekende wegen zelf in te laten vullen. Dit heeft inmiddels een gratis wegenkaart opgeleverd die niet onderdoet voor andere commerciële kaarten.
Ushahidi
Ushahidi (www.ushahidi.com) is een non-profitorganisatie die opensource software aanbiedt en de kaart van OpenStreetMap en crowdsourcing gebruiken om crisissituaties snel in kaart te brengen ten behoeve van de hulpdiensten. Ushahidi is ooit begonnen in 2007 als gevolg van de ongeregeldheden rond de presidentverkiezingen in Kenia en heeft bijvoorbeeld veel mensenlevens gered bij de aardbeving van Haïti in 2010 en Christchurch in 2011.
Meldingenkaart
De overheid zet steeds vaker crowdsourcing in om haar taken beter uit te kunnen voeren. Op www.meldingkaart.nl kunnen burgers allerhande zaken aan hun gemeente doorgeven voorzien van een postcode. Het weergeven van de melding op de kaart voorkomt dat meerdere burgers dezelfde melding doen.
Verbinden
Dat locatie mensen met elkaar verbindt laten de volgende sites zien.
Foursquare
Het meest bekend is waarschijnlijk het sociale netwerk Foursquare. Op basis van de GPS-coördinaten van je smartphone kun je inchecken op de gevonden locatie en vervolgens zien welke andere Foursquare-leden hier of in de buurt aanwezig zijn.
Buurt Radar
Ondersteund door de website www.dewijkwebsite.nl laat Nijmegen-Oost zien hoe groot de sociale impact kan zijn van het slim inzetten van social media in combinatie met geo-informatie. Het kan bijna niet anders of de leefbaarheid in deze wijk moet hierdoor zijn verbeterd.
Jouwstraat.nl
Nog zo’n mooi voorbeeld is het sociaal netwerk www.jouwstraat.nl. Hier kun je je aanmelden met je postcode en wordt je automatisch verbonden met je buren! De site biedt vervolgens handige functies waarmee je bijvoorbeeld alle mensen in de buurt met e-mail kunt uitnodigen voor een buurtfeest.
Samenrijden.nl
De ANWB biedt de carpoolsite www.samenrijden.nl aan waarop je je kunt aanmelden met je Facebook-account en waarop lifters en chauffeurs elkaar kunnen vinden op basis van vertrek- en aankomstplaats.
Tot slot
Zowel social media als het gebruik van geo-informatie worden in snel tempo populairder. Dat zij vaak een gelukkig huwelijk hebben, laten de voorgaande voorbeelden zien. Bezoek aan de diverse sites laten echter wel zien dat het combineren van geo-informatie met social media in de kinderschoenen staat. Veel kaarten zijn nog erg leeg. Dit betekent dat de grote massa vaak nog niet meedoet. Hier zullen onbekendheid, privacy en vele andere factoren waarschijnlijk een rol spelen. Dat we in de toekomst vaker frapante voorbeelden gaan zien van de kracht van social media en geo-informatie staat buiten kijf. Rainer Nölvak uit Estland zal er met voldoening kennis van nemen.